روش های خم کردن تخته سه لا

شما اینجا هستید: سایت چوب تخته » بلاگ » روش های خم کردن تخته سه لا
خم کردن تخته سه لا

در این مقاله، به بررسی چگونگی خم کردن تخته سه لا و تکنیک‌های مختلف آن می‌پردازیم. ابتدا روش‌های متداول و کاربردی برای خم کردن تخته سه لا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  مفاهیم اصلی و روش‌های متنوعی که برای خم کردن تخته سه لا و پلی‌وود استفاده می‌شود، از جمله موضوعاتی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ابتدا به روش‌های خم کردن تخته سه لا از جمله روش‌هایی مانند استفاده از قالب‌های خم، خیساندن، کرفتینگ، و بخارپز کردن. سپس به نحوه خم کردن پلای وود و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم. سپس نکات و ترفندهایی را که در این فرآیند مفید واقع می‌شوند، بررسی می‌کنیم. در نهایت، به روش‌های خرید تخته‌سه لا و نکات مهمی که در این فرآیند باید مدنظر قرار گیرد، می‌پردازیم.

این مقاله با هدف ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای افرادی است که به دنبال یادگیری و مهارت در خم کردن تخته سه لا هستند.

روش های خم کردن تخته سه لا (خم کردن چوب به‌طور لایه لایه)

روش‌های خم کردن تخته سه لا به‌طور لایه لایه از جمله تکنیک‌هایی هستند که برای ایجاد منحنی‌ها و خم‌های مورد نیاز در تخته‌های سه لا استفاده می‌شوند. این روش‌ها شامل:

روش قالب

برای خم کردن تخته سه لا و پلی‌وود به صورت لایه لایه، ابتدا باید یک قالب با کیفیت بسازید. از جنس‌هایی مانند MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) برای این منظور استفاده کنید، زیرا کیفیت قالب بر توانایی خم شدن تخته سه لا تأثیرگذار است.

بعد از انتخاب قالب، تخته‌سه لا با ضخامت مناسب برای فرآیند خم کردن انتخاب شود. ضخامت مناسب تخته‌سه لا باید بین ۱/۴ تا ۱/۵ اینچ باشد. استفاده از تخته‌سه لا با ضخامت بیشتر ممکن است باعث دشواری در فرآیند خم شدن و انحناهای ناخواسته شود.

پس از انتخاب تخته‌سه لا، آن را به قالب متصل کنید و اطمینان حاصل کنید که بین تخته و قالب فاصله‌ای وجود ندارد و فشار به‌طور یکنواخت بر روی سطح تخته اعمال شود. سپس می‌توانید تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید و پس از آن، تخته را از قالب جدا کنید.

روش خیساندن

در این روش خم کردن تخته سه لا، پس از انتخاب قالب مناسب برای تخته‌سه لا، ابتدا باید آب را در یک وان حمام یا مخزن بزرگ جمع آوری کنید تا تخته سه لا به مدت حدود ۲ ساعت زیر آب قرار بگیرد. این کار باعث نرم شدن الیاف چوب و تسهیل در فرآیند خم کردن آن می‌شود.

پس از مدت مشخص زیر آب قرار دادن تخته پلی‌وود، آن را از آب خارج کرده و بر روی قالب محکم کنید. حتماً اطمینان حاصل کنید که بین تخته و قالب فاصله‌ای وجود ندارد تا فشار به طور یکنواخت بر روی تخته سه لا اعمال شود.

در صورتی که تخته به نظر خشک می‌آید، می‌توانید از یک پارچه مرطوب برای خیساندن دوباره آن استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که الیاف چوب به‌طور کامل نرم شده‌اند و آماده‌ی فرآیند خم کردن هستند.

روش کرفتینگ (بریدگی)

این روش شامل برش‌های متعدد در تخته‌سه لا است که در نقاط خاصی انجام می‌شود. این برش‌ها امکان انعطاف‌پذیری بیشتر در تخته را فراهم می‌کنند و امکان خم شدن آسان‌تر را فراهم می‌آورند.

در این روش، ابتدا تخته را روی یک سطح صاف قرار داده و بخشی را که می‌خواهید خم کنید، با استفاده از مداد علامت می‌زنید. در هنگام علامت‌گذاری، فاصله بین خطوط باید حدود ۱/۵ اینچ باشد تا بتوانید به‌دقت تراش بزنید.

سپس با استفاده از یک اره مدور، تخته را بریده و برش دهید. این برش‌ها به عنوان لایه‌های مجزا در تخته باقی می‌مانند و باعث ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در فرآیند خم کردن می‌شوند.

روش بخارپز کردن

در این روش خم کردن تخته سه لا تحت تأثیر بخار گرمی قرار می‌گیرد که باعث نرم شدن چوب و ایجاد انعطاف‌پذیری در آن می‌شود. سپس تخته به شکل مورد نظر خم می‌شود و پس از خشک شدن، شکل خم حفظ می‌شود

در این روش، ابتدا یک جعبه چوبی مستطیلی بزرگ را تهیه کنید که تخته در آن خم شود. سپس تخته را داخل جعبه قرار داده و سیم هایی را به داخل جعبه اضافه کنید تا تخته به شکل مورد نظر خم شود. مطمئن شوید که تخته به طور یکنواخت در داخل جعبه قرار گرفته است و هیچ قسمتی از آن به دیواره‌های جعبه نزدیک نیست.

سپس یک طرف از جعبه را باز کرده و طرف دیگر را بسته نگه دارید، اما پایین جعبه باید یک سوراخ کوچک داشته باشد که برای اتصال به یک منبع بخار مانند اجاق گاز برقی یا گازی استفاده می‌شود. آب را در یک ظرف قرار داده و آن را بر روی اجاق قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. وقتی بخار تشکیل شده، آن را به داخل جعبه رها کنید و بسته کنید تا تخته سه لا تحت تأثیر بخار قرار بگیرد و خم شود.

روش لایه نازک و  روش لایه ضخیم

در این روش‌ خم کردن تخته سه لا با تغییراتی در ضخامت لایه‌های مختلف آن به شکل خم مورد نظر انعطاف‌پذیری زیادی می‌یابد و لایه‌ها بعد از برش چسب زده شده و در قالب قرار می‌گیرند.

روش لایه‌ای فقط در یک سر چوب

در این روش خم کردن تخته سه لا، فقط یک سر چوب را برش‌های موازی می‌دهیم و به‌صورت لایه‌لایه در می‌آوریم. سپس بدون استفاده از بخار، چوب را خم می‌کنیم. این روش عموماً برای خم کردن چوب در یک سر و در مواردی که استحکام زیادی مورد نیاز نیست، استفاده می‌شود.

اما باید توجه داشت که استفاده از این روش ممکن است منجر به کاهش استحکام چوب شود، بنابراین توصیه می‌شود که فقط در مواردی از این روش استفاده کنید که استحکام زیادی ضروری نیست.

استفاده از روش شیار زنی یا خط زنی

این روش‌ خم کردن تخته سه لا شامل ایجاد شیارها یا خطوط خم‌زنی در سطح تخته سه لا هستند که بعداً تخته در این نقاط خم می‌شود.

در این روش، چوب را در قسمتی که می‌خواهند خم کنند، شیار یا خط می‌زنند و سپس آن را خم می‌کنند. مهم است که عمق شیارها به حدی زیاد نباشد که باعث شکسته‌شدن چوب شود، به خصوص در چوب‌هایی مانند تخته لایی و ام‌دی‌اف و غیره.

استفاده از روش خلأ در فرآیند خم کردن چوب

در روش خم کردن چوب به‌طور لایه لایه، یکی از روش‌های مورد استفاده، روش خلأ است. در این روش، ابتدا از یک شابلون نر برای چوب استفاده می‌شود. سپس لایه‌های چوب که به چسب آغشته شده‌اند روی این شابلون قرار می‌گیرند و سپس تمام این اجزا درون یک کیسه خلأ قرار می‌گیرند.

پس از قرار گرفتن چوب و شابلون درون کیسه خلأ، هوا از داخل کیسه خلأ خارج می‌شود و به این ترتیب چوب‌ها تحت فشار جو قرار می‌گیرند که این فشار باعث خم شدن چوب‌ها می‌شود. این فرآیند ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که چسب بین لایه‌های چوب‌ها به طور کامل خشک شود.

برای تسریع در خشک شدن چسب، می‌توان از یک گرم‌کن نیز استفاده کرد.